söndag 6 juli 2008

Framtidens skit


Det är uppenbarligen sketasvårt att göra reklam för tvättmaskiner. Se bara på detta exempel. Jag blev helt stum när jag hittade denna. Brödtexten lyder "Tvätta och torka på under en timme. Det är möjligt med Siemens nya tvättmaskin och torktumlare (WM165761DN och WT465512DN). Tvättmaskinen tvättar på otroliga 15 minuter. Och den nya torktumlaren är den första som torkar din tvätt på bara 40 minuter. Och dessutom är dessa maskiner dom enda på marknaden som rymmer hela 8 kg tvätt. Mellanlanda, tvätta, torka och flyg vidare. Läs mer och hitta din närmaste återförsäljare på www.siemens-hushall.com"

Vad då mellanlanda och flyg vidare och framtiden flyttar in? Är det lite av en våt dröm att tvätta på flygplatsen? Jag blir arg och upprörd när det slösas på det här sättet med kundens pengar. Eller är det kanske kunden själv som har gjort denna annons?
Av fem poäng där fem är det högsta vill jag ge den här skiten 0,5. Du då?

//Nina

5 kommentarer:

Anonym sa...

Copyn känns inte modern, det är det första jag tänker. Sen är den inte bra heller - annonsen får nog 0,5 av mig också.

Anonym sa...

Det sägs att det råder brist på copywriters, kanske det som är själva problemet. Eller vad tror du Anjo? Den där texten skulle vilken högstadieelev som helst kunna skriva. Gratis.

Anonym sa...

Hmm. Jag tror emellanåt att det råder brist på BRA copywriters i alla fall. Sådana som kan använda språket på rätt sätt, samtidigt som de kan utveckla det.

Å andra sidan tror de flesta på den här planeten att de kan skriva, så det ska fan vara copywriter :-)

Anonym sa...

Håller helt med dig. Alla "kan" skriva så varför betala pengar till någon som gör det bra?
Men bara för att jag kan spika bygger jag inte ett hus åt någon.

Anonym sa...

Fantastiskt att dom bara måste få med WM165761DN och WT465512DN. Herregud liksom. Här har kunden helt klart fått bestämma för mycket. Kom igen. Vi måste bli bättre säljare. Det kanske till och med, någonstans, började som en bra idé? Nej, 0,5 är att ta i. Jag ger den 0,25.