måndag 22 december 2008

En kyckling som absolut inte får guldägg.




























En dag i gissningsvis november månad på reklambyrån Hilanders kanske det lät ungefär så här.

CD - Jaha ja kyckling..... Svensk fågel. Vad kan man hitta på där?
Copy - Vet inte.
AD -Inte jag heller. Jag är bakis.
CD - Men jag har nått på spåren....kycklingar är söta!
Copy - Skitbra. Alla gillar söta djur. Jajaja nu vet jag! Miljö är jäkligt inne. Vi kan dra en sån vinkling.
CD - Hörru AD...har du nån bild på en kyckling eller?
AD - Mmmmm men jag är bakis ju. Kan vi inte göra en ren copylösning?
Copy - Nä, kycklingar säljer som fan. Frilägg kycklingen vi hade som påskkort förra året.
AD - Mmmmm. Men jag är inte så bra på Photoshop och praoelev har slutat. Dessutom har jag betongkeps.
CD - Ok min lilla ordspråkscopy...har du nån bra rubrik eller?
Copy - Ja faktiskt. Jag hörde nått roligt -89. Att något kan vara så litet att det är som en fis i rymden. Och kycklingar är ju små om den står bredvid en biffig tjur.
CD - Ja och dessutom blir det milövänligt. På ett jättesmart sätt.
Strålande. Så får det bli. Det här är så galet och vi har verkligen tänkt utanför boxen den här gången. Tjohoo! Guldägget nästa. Here we come!


Hilanders själva anser att dom är en byrå som tänker mer på pengar än på reklam. Det syns.


Rubrik: Kycklingens klimatpåverkan är som en fis i rymden.

Brödet: All produktion av mat avger växthusgaser. Kött är inget undantag. Men kycklingen påverkar jämförelsevis mycket lite och släpper endast ut små mängder koldioxid. I det större perspektivet kan man faktiskt säga att rör sig om en 2fis i rymden". Med andra ord: Kyckling som är märkt med Svensk Fågels märke är inte bara utmärkt god. Den är också ett klimatsmarts val. Lär mer på www.svenskfagel.se

//Nina

Inga kommentarer: