tisdag 10 februari 2009

Göm dig pronto.



Det må hända att jag är en smula tappad, (det brukar, om inte annat, mina pluppchanser i TP bevisa) jag hade ingen aning om vad “Urban Camouflage” var. Tack gode för Urban Dictionary (ett inflikat tips för alla oss ohippa). Urban Camouflage innebär att leka kurragömma i stadsmiljö snyggast möjliga sätt, ta en kik här för några exempel.

På tal om det, nyligen kom en kampanj av Ester ut och gjorde Stockholms gator och torg osäkrare. Ungdomsboken “Hungerspelen” lanserades, handlingen kretsar kring temat gömma sig. Affischering, viraler, gerilla och events med “göm dig nu” som ledord spreds och leder slutligen in på en hemsida, gomdig.nu, där man kan ladda upp egna kurragömmabilder och läsa ett kapitel ur boken.

Personligen gillar jag greppet även om jag hade lite svårt att fatta att det var en bok det handlade om. Om det beror på att jag inte bor i Stockholm, där gerillatjofräset skedde eller att det är otydligt vet jag inte. Däremot blir jag kär i konceptet, unika affischer, gerillastylee och att “få med” målgruppen är my thing. Hur som helst, jag gillar det. Du?

Inga kommentarer: