tisdag 17 mars 2009

Hurra, ni kom näst sist.



Jag är en urdålig förlorare. Inte ens när girlsen kom på tredje plats i Guldlådan var jag tillfreds med mig själv. För vad är en tredjeplats mot att stå längst upp på pallen?
Spelar jag minigolf blir jag sur och vägrar prata på flera timmar (nåja..minuter iaf) om jag inte snor åt mig första pris. Blir jag inte bäst i bowling får jag bli bäst på att dricka öl så eländigt snabbt glöms bort. Och för att inte prata om när släkten spelar TP. Den enda trösten är att min lillebror är en ännu värre förlorare. Och vinnare.

Att säga att det viktigaste inte är att vinna utan att delta och det är så roligt att bara få vara med om upplevelsen, det är fegt. Det är ta mig tusan bara svenska friidrottare som säger så. Och för dom går det inte alltid lysande. Är man med i en tävling är det för att vinna. Klart slut.

Men det finns dom som kan ta ett nederlag (för erkänn, att inte komma först är alltid ett nederlag. Alltid. ) med glans. Som gör det med stolthet. Helt beundransvärt. Dom stavas Jerlov.
Alldeles nyss kom dom nia i ”Årets byrå” och följande text är tagen från deras hemsida.

”Hurra vi blev nia i årets byrå!

Att vara nominerade bland de tio bästa innebär att man har en chans på första platsen. Chansen är lika med hopp. Och hopp är som bekant det sista som lämnar människan. Det var alltså några hoppfulla människor från oss som åkte upp till prisutdelningen på Oscarsteatern i Stockholm. På plats sneglade vi på de andra nominerade – alla med två armar, två ben, ett huvud och ungefär samma frisyrer som oss. Ingen skillnad så långt. Hoppet fanns kvar.
Sedan drog prisutdelningen i gång, på ett Oscardramatiskt vis. Hållna tummar, vita knogar, tung andhhttp://www.blogger.com/img/blank.gifämtning… Och nej! Inte etta, inte tvåa, inte trea - utan nia. Hur är det möjligt? Vi, med allt vad vi är, med våra kunder och allt vad de är. Stopp och belägg, stanna bandet få tyst på konferenciern, vi måste räkna om.
Men.
Efter några djupa andetag, ett glas champagne och vänliga klappar på axlarna från vinnarna så fattade vi: nia i Sverige är bra. Riktigt bra. Så grattis Forsman & Bodenfors, Åkestam.Holst, Fältman & Malmén och alla andra. Och tack alla våra fantastiska kunder som lyfte upp oss till topp nio. Nu återstår bara en sak: att jobba ännu hårdare för att bli ännu bättre. ”

Perfekt ton, lagom grinigt och väldigt sympatiskt. Vem det än är på Sveriges nionde bästa byrå som har författat det, det här gjorde du bra. Riktigt bra. Jag ska ta lärdom utav dig.
Fast erkänn att det kändes lite surt att komma näst sist.

//Nina

3 kommentarer:

Daniel sa...

9:a e ju duktigt ändå - jag grattar!

lord Fredruk sa...

Troligen Spången som skrivit.

The Girls Of Florida sa...

Daniel: Ja en nia är ju iaf bättre än en tia. Så grattis Jerlov.

Lord Fredruk: Om så är fallet niger jag för Spång. En duktig man.