fredag 6 mars 2009

Plantera 100 träd och lätta på samvetet.



Som liten flicka med långa flätor var jag ofta med min farfar i kyrkan. Där fick jag snällt dela ut psalmböcker till besökare (ja på den tiden var kyrkan rätt välbesökt) och samla in kollekten.
Som ännu mindre flicka blev jag uppklädd av moster varje söndag. Sen tog vi tåget till kyrkan. Det är lätt att tro att jag skulle sluta som en tjock och frälst bonnatant. Gärna bosatt i Knutby. Men jag nöjde mig med att bli en rätt snäll människa. Snäll men okristen.

Jag brukar inte rekommendera folk att besöka svenskakyrkan.se. Eller kyrkan över huvud taget. Faktum är att det aldrig har hänt. Men nu kommer jag göra det, jag kommer till och med be om att ni ska hala fram plåskan.

Just nu har Svenska kyrkan en insamlingskampanj. Inte bara Svenska kyrkan med Gud (eller Jesus?) i spetsen samlar in pengar. Nä då. Till och med Floridagirlsen har en egen insamlingsida. Gå in här och fyll på till ett träd. Får vi ihop 1000 spänn (det fixar vi väl lätt?) får Afrika 100 träd.

Gött är det, Svenska kyrkan, att ni tagit steget ut till cyberhimlen. Att göra en Internetkampanj är ett steg i rätt riktning för er annars rätt så stelbenta verksamhet. Kampanjen skulle kunna vara helt platt men det är den inte. För Svenska kyrkan har tänkt till och gjort den med finess. Du kan, precis som vi har gjort, starta din egna insamling och dessutom välja vad pengarna ska gå till. Och vad händer när det är du som samlar in pengarna och inte någon annan? Precis. Du blir engagerad, sprider ryktet och får fler att lägga märke till det. Alldeles rätt tänkt. Bra jobbat och lycka till.

PS. Om du inte tryckte på länken tidigare i texten så gör det här och nu.
Egentligen borde det vara palmer som planteras för Floridapengarna, men vi får nöja oss med träd. Kom igen nu. Skänk en slant och du kan festa resten av helgen med gott samvete.

//Nina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Vad kul att du vill länka vidare till vår kampanj. Jo, Svenska kyrkan är faktiskt mer aktiva på nätet än vad man kan tro. Vi finns även på Facebook och på Netvibes, nästa stora steg blir väl Twitter.

Tack för länken!

Mvh
Carl Johan Magnusson, representant för Svenska kyrkans fastekampanj 2009.

The Girls Of Florida sa...

Klart jag vill. En bra ocg snygg kampanh förtjänar uppmärksamhet. Det är bara att önska lycka till.

Vill passa på att uppmana folk till att skänka pengar. Gärna i vår hink :)

//Nina