onsdag 24 juni 2009

Burka + bikini = Burkini


Några utav alla världens kvinnor, närmare bestämt alldeles för många utav alla världens kvinnor, lever under riktigt pissiga förhållanden. Med risk för att få smäll på fingrarna vågar jag faktiskt säga att burka är inget annat än ett skämt. Att tvinga någon dölja hela sin kropp, ja till och med ha galler för ögonen på vissa, är inget annat än förtryck. Sen kan en del kvinnor komma och säga att det är självmant och dittan och blattan. Men jag tror er inte.
Det är en människas rättighet att få bära vilka kläder dom vill, visa håret för vem dom vill, titta vem dom vill i ögonen och så vidare. Om någon inte längre vill ha med dig att göra enbart för att du visar lite armar, lite ben eller för att du vill bestämma över ditt egna liv, hur mycket tror du då att du egentligen betyder för den människan? Inte ett skit. Dessutom skulle den skurk till man aldrig kunna se skillnad på dig eller grannfrun så länge ni har burkan på.

Här är i alla fall ett gäng tappra (nåja) kvinnor som hävdar att en burkini, alltså en bikini i burkamodell, är till för alla. Ett oerhört fiffinurligt sätt att slippa bli sandig eller för dig som vill undvika solen.

Jag skulle vilja säga dessa kvinnor några sanningens ord. Därför kommer här en klassisk lista.
1. Vi andra, vi som fortfarande inte äger en burkini, har något som kallas solkräm. Finns på apotek och i de flesta mataffärerna.
http://www.blogger.com/img/blank.gif
2. En bikini visar magen, armar, ben och huvud och består av två delar. En topp som ofta liknar en BH och ett par trosor. Testa vilken klädaffär som helst.

3. Burkini kan vara ett av det fulaste plagg jag sett. Till och med fulare än tecknobrallan från 97.

4. Ingen, jag lovar ingen, kommer att se bra ut i det där monstret. Och är det någon de flesta kvinnor vill så är det att se bra ut på stranden.

5. Lägg ner.

PS. Ja, jag använder ordet burka för all slags mundering som mest består av stora tygstycken. Rätt eller fel skiter jag i just nu. Jag är arg.

//Nina

Inga kommentarer: