fredag 31 juli 2009

Påven lär sig om samtiden.


Det har väl aldrig funnits en påve yngre än 187 år och Benedict XVI är knappast ett undantag. På gamla skraltiga ben och med kanske världens mest uppseendeväckande hatt delar han ut ave Maria och predikar om synd. Han och hans lagkamrater i katolska kyrkan är väl varken sämre eller bättre än andra religioner. Men på något sätt får påven vara ansiktet utåt för egoistiska, korkade, elaka, stelbenta, djupt troende människor (måste vara hattens fel). Fulla av högmod och komplett oförmögna att tänka själva, helt utan eget ansvar. Allt är guds full (även det måste vara hattens fel).

Man kan sucka åt påven och hans påhitt. Flabba åt hans utstyrsel och hans skrumpna ansikte. Att Benedict måste leta nya och fler anhängare är inte svårt att förstå. Men att han faktiskt gjorde det på ett hyfsat modernt sätt förvånade mig en smula. Fördomsfull som jag är.
Jag trodde han skulle glida runt på en åsna, bjussa på vin, dela ut några korsformade stickers och lägga skulden på dom ofrälsta. Men inte gamle Benedict inte. Han drar ut på Youtube, Facebook, iphone och kodar sig en hemsida. På nått vis tycker jag gammelgubben blev lite cool. Precis på samma sätt som jag tycker Sven 79 tillsammans med Asta 87 går på ABF-kurs för att lära sig surfa på Internet. Det är gött att se de äldre håller sig ajour med samtiden. Kanske är detta ett tecken på att påven snart kommer upptäcka fördelarna med en annan nymodighet, kondomen?

PS. Ni som är djupt troende och nu tänkte bli förgrymmade på mig, låt mig få klargöra en sak först. Jag drar inte alla över en kam. Jag syftar på de som lämnar över sig totalt i guds namn. Fanatiker med andra ord.

//Nina

2 kommentarer:

Lennart Pettersson sa...

Kondom - nymodighet? Annars funkar ju de där 2-litersplastpåsarna hyfsat. Men de prasslar så förbannat. Känner påven till det?

The Girls Of Florida sa...

Vet i ärlighetens namn inte vad den gamle känner till. Sex verkar inte vara något favoritämne iaf.