tisdag 17 november 2009

Pianotrappan.


Som vanligt ligger jag några dagar efter alla andra internetfreaks. Den här gången funderar jag på att skylla på en veckas svinsjuka. Japp, det får nog bli det. Mina vänner, jag har helt enkelt legat sjuk, det är faktiskt sant dessutom.

Här om dagarna trixade Volkswagen lite med Odensplans tunnelbanetrappa. I en PR-kupp gjorde dom om trappan till ett piano som ändrar ton vid varje nytt trappsteg. Den här filmen har blivit hur stor som helst på the World Wide Web. Till och med så stor att den klättrade upp till första plats på The Viral Video Chart, listan över världens mest spridda videoklipp. Det är stort.

Volkswagen baserar idén på den så kallade Rolighetsteorin.
"Rolighetsteorin är vårt försök att visa att något så enkelt som glädje är det absolut lättaste sättet att få människor att ändra beteende, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige." ur alltommotor.se.
Teorin går ut på att få fler människor att ta trappan istället för rulltrappan genom att göra det roligare. Pianotrappan är bara en film av tre. På Rolighetsteorin.se finns två klipp till Tomglasspelet och Världens djupaste soptunna (kolla in dom, det är riktigt bra grejer). Och visst har Volkswagen lyckats. Fler personer tog trappan, fler pantade tomglas och fler slängde skräp i soptunnan. Tjoho!

Vad detta har med Volkswagen att göra kan tyckas vara lite vagt. Kopplingen är inte solklar och det verkar inte riktigt vara meningen heller. I slutet av filmerna står det "ett initiativ av Volkswagen". Jäkligt bra PR i vilket fall som helst. Och jag, jag tycker att det här är förjäkla bra.

Helena.

Inga kommentarer: