onsdag 24 februari 2010

Rökning innebär slaveri under tobaken.



Ja, och hur svårt är det att lista ut att en sådan här kampanj tar hus i helvete?

Det här är en antirökkampanj som kom upp på diverse reklamskyltar i Frankrike här om sistens. Annonserna består av unga människor med en cigarett i munnen, ungdomarna är dessutom knäböjda med ansiktet i höjd med gylfen på en kostymprydd man. Annonsens slogan lyder: "Rökning innebär slaveri under tobaken"... ja, ni fattar, ni ser ju bilden.

Enligt Aftonbladet skriver organisationen Droits des Non-Fumeurs, ”Meningen är att ungdomar som ser cigaretter som ett uttryck för frigörelse ska förstå att rökning i stället leder till beroende och undergivenhet”. Organisationen säger också att ungdomen har "blivit blasé" för traditionella kampanjer och därför använder dom sig nu av chockmetoden.
Nej, nej, nej och nej. Inte chocka för chockandets skull. Det är inte ens chockande, bara osmakligt. Eller?

Helena.

3 kommentarer:

Tessan sa...

Haha, jag har kanske sjuk humor, men jag tyckte det var ganska underhållande. Funderar dock över varför han inte har nån kavaj när tjejen är med på bilden.

lord Fredruk sa...

En utmärkt liknelse. Sen finns det alltid folk som tycker att det blir obehagligt när det blir för bra. Men sånt får man räkna med.
Hade nog blivit svårt att sälja en dito kampanj i landet mellanmjölk. Men det har väl med vår oförmåga att hantera det uppenbara att göra.

The Girls Of Florida sa...

Liknelsen är det inget fel på, man fattar. Men dom säger själva att dom är ute efter att chocka, och jag gillar inte att man chockar bara för att.
Nja, jag vet inte jag. Visst, chockerande reklam får allt som oftast en hel del uppmärksamhet, men tjänar den sitt syfte? Får den fler unga människor att inte börja röka? Jag tvivlar.

Tessan: Nice spotted! Haha, jag vet inte varför han inte har kostym... fasen vad konstigt.