tisdag 26 juni 2012

Bara för enstaka


Yes, du klickar på bilden för att kunna läsa texten.

Nästan alla kunder är unika. De erbjuder ett brett sortiment som skräddarsys till kunden och givetvis ligger de i framkant. Lite före alla andra. De ligger där och är alldeles ensamma om att vara så där härligt bäst. Och givetvis är deras målgrupp alla. Alla älskar dem och alla behöver dem. Skratta inte för mycket nu, igenkännande och sturskt, för många reklambyråer säger precis samma sak.
ALLA!
Men hur bra kan det då bli om man slutar ha alla som målgrupp? När man sållar bort den ena efter den andra, hur bra blir det?
Jo, det ska jag säga dig. Det blir precis så bra som DDB har gjort ”Inte för alla”. Raket och trummor, det här är riktigt jävla bra.
PS1. Kan det möjligtvis vara den begåvade Magnus Jakobsson som placerat alla orden?
PS2. Till dig som alltid måste påpeka att man är sist på bollen: JAG VET!
Kramar, bara till dig
//Nina

måndag 25 juni 2012

Sötma x2



Så sjukt sötklibbig fin förpackning för honung. Det var allt jag hade att säga just nu.
Hej då.
//Nina

Back to the Start

Största reklampriset av dem alla, Cannes Lion, har precis delats ut. Den som drog hem Grand Prix i kategori film var i år Creative Artists Agency. För sin kund, Chipotle Mexican Grills, räkning har de gjort en sannerligen välsmakande feelgood-film om företagets filosofi.
Det är väl knappast någon idé att kväva sina känslor, ut med jublet bara. Och hade jag bott i närheten av en Chipotle-affär så hade det inte varit någon tvekan om vilka som fått besök på en lönedag. Åtminstone en gång.

Köttiga kramar
//Nina

söndag 17 juni 2012

Två män och en historia



Ja, inte fortsatte väl historien på det sätt vi hade hoppats. Sverige balla ur redan i första matchen och hela landslaget sitter väl och äter ostbågar och spelar FIFA i detta nu. Kanske funderar de på vad detta EM egentligen betydde för Sverige. Inte så värst mycket skulle jag vilja säga. Förutom två riktiga höjdare.
Nummer 1. Olof Mellberg.
Vi hade visserligen honom innan också, men det var som en raket rätt upp till solen att just ett av mina favoritskägg fick göra två mål mot England. Gött är det.
Nummer 2. Oddsets reklamfilm med Herman. Mannen som får vilken trist historia som helst att bli värsta underhållningen. Filmen är bombastisk och skulle säkert kunna få till och med en norrman att bli svensk.
Må hända att EM-historien slutade olyckligt. Men herregud, det kommer väl fler utmaningar, eller vad säger du Herman?

skäggiga kramar
//Nina

tisdag 12 juni 2012

Clas Ohlson, inte guld men bra ändå.


Nej, detta är inget Guldägg. Ingen världsnyhet. Och långt ifrån det bästa du någonsin sett. Förmodligen kommer du inte ens ligga sömnlös mer än några sekunder.
Men.
Det är ett helt ok jobb. Det är lite bättre än bra och Garbergs och Acne Production kan gå hem med gott samvete. Inte alltid man har sådana arbetsdagar.
Så det så.

Pankpangkramar
//Nina

måndag 4 juni 2012

Guitar Pee


Ibland finns det inte så mycket att mer att säga än: se filmen.
Guitar Pee, helt enkelt ett strålande exempel på ett bravurjobb. Sånt här vill jag se mer av. Mycket mycket mer.

Pissgoa kramar
//Nina

fredag 1 juni 2012

Kvinnor ska inte ha något gratis.


Det ligger lite i tiden att gnälla på diverse festivaler. Det ska ojjas och kräkas över de allt som oftast är män, pojkar och gubbar som står på scenen. Att de kvinnliga akterna lyser med sin frånvaro. Det kan man förstås tycka är tråkigt. Men är det inte bättre att arrangörerna bokar de band som folk vill se och höra istället för att ägna sig åt kvotering? Nej, det behöver inte betyda att alla kvinnor är skräp och skit. Det betyder att männen, oftast, har nått längre, nått fler öron och hittat fler fans. Det i sig kan tyda på att de, rent generellt, är bättre.

Summerburst som drar igång idag är det till exempel en akt som består av kvinnor. De resterande typ 20, består av män. Men om det är straffet vi får ta för att den kvinnliga dj-eliten toppas av odramatiska Rebecca & Fiona, ja då får det väl vara så. (de spelar för övrigt inte i helgen utan det gör istället Icona Pop. Det tackar vi vartenda levande väsen för).

Vad jag menar är att istället för att gnälla på arrangörerna, gör något vettigt av gnället. De stora festivalerna bokar band som folk vill ha där. Festivaler är en kostsam historia och felbokningar kan stå dem dyrt. Vill kvinnorna in på scenen, kämpa och jobba på. Bli bättre än vad ni är. Bli så bra att folk vill se er. Skapa en egen scen, en egen festival. Vad som helst. Alla kan lyckas. Men det kommer fan inte gratis eller genom kvotering.

PS. Några av er kommer lacka ut efter att ha läst det är. Till er vill jag säga, det är klart att kvinnor är lika starka osv som män. Men när ni sätter er i offerställning är ni svaga as hell. Ställ er upp och var stolta istället. Det är ni som är förebilder för de yngre. Visa dem att ingenting är omöjligt och vill man ha en förändring, se till att ändra på det själv. Luta dig inte tillbaka och tro att någon annan ska fixa det åt dig.
Ok, mindre lack? Superkvinnliga kramar
//Nina