tisdag 15 januari 2013

Framtiden har fått ett namn: Rabash

Reklambranschen är sjuk i huvudet och äckligt gammaldags. Inte sällan är den övergödd av män som styr båten, oftast utan omtanke, välvilja och ödmjukhet. Nej nej.
Egoismen får styra hej vilt i samråd med glittrande dollartecken. Inget samvete som får komma på tal där inte.

Annat som inte heller får komma på tal är medarbetare. Om du inte är av hankön och egentligen är av samma skrot och korn som byråkaptenen vill säga. Vilket innebär att du tar åt dig all ära själv, tvekar inte att slå undan benen för andra och skrattar hejdlöst åt dåliga skämt som plumpt kastas ut ur de styrandes munnar.

Ja, jag är bitter. Den bittraste av alla kanske. Och arg – ja det är bara förnamnet. Men. Jag ger inte upp. Måhända att branschen stinker röv men jag är fortfarande förtrollad över ett riktigt bra reklamhantverk. Det får mig att fortfarande vilja vara en del av den världen. Men då någonstans där både medarbetare och chefer fattat grejen.
På ett ställe som Rabash till exempel. De presenterar sig på följande vis:

"Vi är ett personalägt kooperativ som arbetar tillsammans för det gemensamma bästa. Den andan bär vi med oss i allt vi gör. Rabash formades utifrån idén att våra jobb inte bara ska vara ett sätt att förtjäna vårt levebröd. De ska också spegla våra personliga värderingar. Vi tror att företag kan vara med och förändra – i kampen för en mer demokratisk, rättvis och solidarisk värld."

I mina öron låter det perfekt. Det låter som framtiden. Och det låter som ett ställe där det görs bra jobb. Därför hoppas jag att de får växa sig starka och att allt fler får upp ögonen för människor som vill väl. Som inte agerar som egoismen innanför en byrågubbes väst.

Tack för ordet.

Mycket snälla kramar
//Nina

1 kommentar:

Maria Gustafsson sa...

Tack Nina för de orden om oss på Rabash!

Kom upp på en fika någon dag så kan vi prata mer. Vi har gott kaffe från en snäll odlare.

Hälsningar,
Maria, Jacob, Petter och Hannah på Rabash